Salgs- og leveringsbetingelser

Salgs- og leveringsbetingelser for kunder av Max Elektro AS

De alminnelige betingelsene nedenfor gjelder for leveranser fra Max Elektro AS (heretter kalt Elektroentreprenøren), og omfatter alle ytelser som leveres fra leverandøren, herunder elektrikerarbeid, levering av elektrisk utstyr og materiell, samt installering av slikt utstyr.

Avtaleforholdet

Alminnelige leveringsbetingelser er en del av avtaleforholdet mellom Partene, og vil gjelde fullt ut med mindre avvik er skriftlig avtalt eller annet følger av ufravikelige regler etter forbrukerkjøpsloven eller håndverks tjenesteloven. Avtale anses inngått ved påbegynt levering.

Priser

Pris avtales særskilt mellom Partene for hvert salg eller leveranse. Dersom pris ikke er særskilt avtalt, vil Forbruker bli fakturert på grunnlag av gjeldende pris for tjenester og varer på leveringstidspunktet. Tjenester faktureres på grunnlag av medgått tid etter gjeldende satser. Eventuelle utlegg og godtgjørelser kommer i tillegg. Samtlige priser er eksklusiv merverdiavgift, med mindre det fremkommer skriftlig at merverdiavgiften er inkludert.

Dersom det er avtalt særskilt pris, har Elektroentreprenøren rett til å endre den avtalte prisen ved dokumenterte endringer i toll og avgifter eller andre offentlige reguleringer, samt endringer i pris fra underleverandører eller endrede lønnsbetingelser, herunder også endringer i valutakurser.

Bestilling / Avbestilling

Bestilling kan foretas via telefon eller e-post, som foretrekkes.

Ved avbestilling av arbeid eller av produkter, vil det faktureres påløpte kostnader og returkostnader for produktene. Ved avbestilling av arbeid mindre enn en arbeidsdag før avtalt tid, vil det bli fakturert oppmøte med minstepris i henhold til vår prisliste.

Fakturering

Kunden skal betale for varer og tjenester i henhold til avtalt pris. Betaling skjer etter faktura med en betalingsfrist på 7 dager, med mindre annet er avtalt, og rett til å fakturere inntil hver 14. dag for medgått tid og materiell. Elektroentreprenøren kan alltid kreve betalt for all medgått tid og materiell, før gjennomføring av sluttkontroll i henhold til Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg § 12.

Elektroentreprenøren har videre rett til å foreta løpende a konto-fakturering av Leveransen. Det som til enhver tid er levert byggeplass av materiell og utførte arbeider og tjenester vil bli fakturert netto pr. 7 dager hvis annet ikke er avtalt. Faktura sendes fortrinnsvis elektronisk som e-post, eller som e-faktura.

Salgspant

Elektroentreprenøren har salgspant i leverte varer inntil hele kjøpesummen er betalt fullt ut, jfr. panteloven § 3-17.

Utførelse

Elektroentreprenøren skal igangsette monteringsarbeid til avtalt tid, så fremt Leverandøren får tilgang til monteringsstedet til avtalt tid eller i avtalte periode, og Forbrukeren har lagt til rette for at monteringsarbeidet kan igangsettes og gjennomføres uten risiko for at arbeidet kan bli forsinket.

Før oppstart skal kunden gi Elektroentreprenøren alle nødvendige opplysninger om forhold av betydning for arbeidet som skal utføres. Det påhviler kunden å klargjøre arbeidsplassen før oppstart, samt å gi elektroentreprenøren adkomst. Arbeidene er forutsatt utført innenfor normal arbeidstid, man – fre kl. 08.00 – 16.00.

Følgende forutsettes:

a. Eksisterende anlegg er i forskriftsmessig stand.
b. Eksisterende jording i bygget kan benyttes.
c. At det er nødvendig plass til vern og annet utstyr i tavler og skap.
d. At eksisterende sikringer eller hovedsikringer har kapasitet til å dekke økning i effektbehov.
e. At eksisterende føringsveier og røranlegg kan benyttes, og at rør ikke er tette.
f. At alle skjulte koblingspunkter er synlige (ikke skjult av fliser, skap, nedforet himling etc.).
g. Det gjøres oppmerksom på at nye automatsikringer løser ut på den fastsatte belastningsgrense. Gamle skrusikringer kunne i enkelte tilfeller tåle en overlast på inntil 30 – 40% før de løste ut.
h. Kostnader til høydeassistanse som leie av lift/stillas etc. er ikke medtatt i våre tilbud.
i. Kostnader til avfallshåndtering som leie av container etc. er ikke medtatt i våre tilbud.
j. Feilsøking på forbigående jordfeil, som følge av at jordfeilbryter/vern, løser ut er ikke medtatt i vårt tilbud.

Tilleggsarbeider

Viser det seg behov for endrings- eller tilleggsarbeid, det vil si arbeid som ikke omfattes av opprinnelig tilbud. Kunden vil faktureres etter medgått tid og materiell eller avtalt pris.

  • Elektroentreprenørens arbeidstid til prosjektering, fra- og tilkobling eller lignende arbeider fra netteier, kommunikasjon med eksterne leverandører, meldinger til plan og bygg m.v., dekkes i sin helhet av kunden. Kunden skal, dersom det er mulig, betale eksterne leverandører selv. Elektroentreprenørens utlegg i forbindelse med ovennevnte dekkes av kunden med et tillegg av administrasjonspåslag på 15%.
  • Kunden er ansvarlig for tilleggskostnader som skyldes arbeide med farlige materialer f.eks. asbest. Elektroentreprenøren forbeholder seg retten til å avbryte og kansellere prosjekter dersom slike forhold utgjør helsefare.

Oppgradering av sikringsskap

  • Skrusikringer og eldre automatsikringer tåler mer overbelastning enn moderne kombiautomater. Dette skyldes høyere krav til sikkerhet.
  • Denne økede sikkerheten kan i enkelte tilfeller skape problemer for de sikringskurser som er utsatt for overbelastning.
  • Kostnader for ekstra kombivern eller utlegging av nye sikringskurser i forbindelse med overbelastede kurser er ikke inkludert i tilbud.
  • Utskifting av gamle UZ-elementer til kombivern med innebygget jordfeilbryter for hver kurs, reduserer faren for personelle og materiale skader.

Installasjonsmateriell

  • Materiell leveres med standard kvalitet dersom annet ikke er skriftlig avtalt.
  • Det installeres kun materiell/utstyr med godkjennelse (CE / Nemko merket).
  • Returkostnader til leverandør / grossist, dekkes i sin helhet av Forbrukeren. Returkostnader er min 20 % av varens verdi.
  • Kunden erkjenner at elektroentreprenørens materialpriser ikke er sammenlignbare med priser som kunden kan oppnå ved egenkjøp av materialer. Bakgrunnen for dette er elektroentreprenørens reklamasjonsansvar som kan medføre betydelig bruk av tid ved feil på material. I slike tilfeller må elektroentreprenøren dekke reise- og arbeidstid i forbindelse med henting av nytt materiell, de- og remontering, samt reklamasjon overfor leverandøren. Dersom materiell kjøpes av kunde fra butikk vil ikke butikken ha samme ansvaret og kan derfor, i noen tilfeller, tilby bedre priser.

Dokumentasjon

Dokumentasjon må oppbevares som all annen viktig dokumentasjon. Og skal følge installasjonsadressen/-stedet.
Ved avsluttet oppdrag og faktura/sluttfaktura legger Elektroentreprenøren ved Samsvarserklæring, Risikovurdering og Sluttkontroll på alle oppdrag.
Produkt dokumentasjon på betjeningsmateriell, belysning og varme overleveres ved installering.
Installasjon av gulvvarme dokumenteres etter endt oppdrag og legges ved faktura/sluttfaktura.
Ved tap av dokumentasjons vil bli fakturert ved fremskaffelse.

Garanti

Vi har 5 års garanti på alt utført arbeid og materiell levert av oss. Garantien gjelder for produkter fra våre leverandører, og produktene må ha en forventet levetid som er lenger en 5 år. I tillegg dekker garantien montering av samme produkt på samme måte og på samme sted som opprinnelig.

Vårt erstatningsansvar begrenser seg til reparasjon eller omlevering av den defekte varen. Max Elektro AS har intet ansvar for direkte og/eller indirekte skade og/eller tap som feil ved vår leveranse måtte forårsake, med mindre Max Elektro AS har utvist uaktsomhet.

Garantien bortfaller i sin helhet hvis byggherren eller andre griper inn i anlegget som er levert av Max Elektro AS.

Reklamasjon

Forbrukeren må gi melding til Elektroentreprenøren om eventuelle mangler ved Leveransen innen rimelig tid.
Dersom slik melding (reklamasjon) ikke gis senest innen to måneder etter at Forbrukeren oppdaget mangelen eller burde ha oppdaget den, kan Forbrukeren ikke påberope mangelen og gjøre den gjeldende.
For øvrig gjelder de absolutte reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven § 27 og håndverkertjenesteloven. § 22.

Det gis ingen garanti eller reklamasjonsrett på produkter som ikke er levert av Elektroentreprenøren selv. Ved forhold som skyldes utenforliggende årsaker så anses ikke det som reklamasjon.

Dette kan være eksempler som:

  • Ladeanlegg hvor årsaken skyldes feil på kjøretøy, programvare, ladekabel, eller manglende tilgang til nettverk, mobilnett, eller andre utenforliggende forhold.
  • Ladeanlegg hvor det lades med 3 fase på 230V IT anlegg, og bilen ikke er egnet for dette.
  • Ute- eller innendørs elektrisk anlegg hvor årsaken er feil på utstyr eller ledninger som er tilknyttet anlegget, som komfyrvakter, lekkasjevarslere, skjøteledninger, utelys, drivere, ladere, ikke rengjorte vifter, hvitevarer, eller annet som er plugget i stikkontakter.
  • Varmekabelanlegg ute eller innendørs som skyldes forhold som unormale værforhold, tildekning av gulv med tepper e.a., som forårsaker overoppheting av gulv.
  • Det anbefales og alltid ha varmekabel anlegg stående på med varme, og aldri slå de helt av, sett de heller ned på et minimum hvis det skal spares på strømmen.
  • Varmefolieanlegg hvor det har vært tildekking av gulv med tepper e.a., misfarging på gulv, oppsprekking av gulv, eller legging av gulv over gulv varme  som ikke er egnet for gulv varme.
  • Det ytes ingen returrett på materiell som er avtalt, levert og montert med mindre det er feil på produktet og eller at funksjonen ikke er iht. avtale. All retur av utstyr/ materiell må foregå i original emballasje.

Ansvar

Kunden er ansvarlig for å opplyse Elektroentreprenøren om forhold innenfor vegger, tak, gulv og andre flater som kan bli skadet ved penetrering. Elektroentreprenøren er ikke erstatningsansvarlig for skader som skyldes manglende informasjon om slike forhold.

Elektroentreprenøren har intet ansvar for skade eller tap voldt av Leveransen på andre ting eller eiendom etter at levering har funnet sted, med mindre Elektroentreprenøren har utvist grov uaktsomhet.
Dersom utføring av oppdraget medfører skade på andre ting eller eiendom enn Leveransen, er Elektroentreprenøren ikke ansvarlig med mindre Elektroentreprenøren har utvist uaktsomhet.

Tvister

Tvister mellom partene skal søkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan saken bringes inn for norske domstoler med verneting i Oslo tingrett.